ترس از هواپیما و دلایل آن

ترس از هواپیما و دلایل آن

ترس از پرواز یا ترس از هواپیما ممکن است در همه افراد کم و بیش وجود داشته باشد. اما اگر احساس می کنید ترس از پرواز برای شما یک موضوع غیر قابل کنترل است، این مطلب را بخوانید.

ترس از هواپیما چیست؟

ترس از هواپیما، یک اضطراب و ترس غیر عادی و غیر قابل کنترل است که حتی در زمان فکر کردن به پرواز هم در شما ایجاد می شود. در زبان علمی به این ترس غیر عادی، فوبیا گفته می شود. در زبان علمی، به ترس از پرواز، آئروفوبیا گفته می شود.

ترس از هواپیما
ترس از پرواز به نام آئروفوبیا شناخته می شود

علت های ترس از پرواز

در این مقاله، می خواهم درباره دلایلی توضیح بدهم که می تواند ترس از پرواز را ایجاد کند. البته فراموش نکنید که ترس از هواپیما، می تواند به دلایل مختلفی در فرد ایجاد شود. ممکن است افراد مختلف به دلایل مختلفی از هواپیما بترسند. هم چنین ممکن است ترس به شکل های مختلفی در آن ها بروز کند. ولی یک سری دلایل هم وجود دارد که در ایجاد آئروفوبیا، نقش مهم تری ایفا می کنند. در زیر، به تعدادی از این دلایل اشاره می شود.

علت ترس از پرواز
دلایل ترس از پرواز بسیار مختلف است

دلایل ژنتیکی

بسیاری از صفات و خصوصیات ما از طریق ژن ها و از والدین مان به ارث رسیده اند. ترس از هواپیما هم می تواند یکی از آن ها باشد. البته هنوز شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد، ترس از پرواز چیزی است که واقعا از والدین به ما به ارث رسیده است یا خیر. ولی اگر بخواهیم از دیدگاه علمی نگاه کنیم، اینکه ژن های ما، عامل ایجاد ترس در ما باشند، خیلی هم دور از ذهن نیست.

فوبیای پرواز درمان در جایروس
فوبیای پرواز می تواند به صورت ژنتیکی به فرد منتقل شود

اپی ژنتیک

شاید تاکنون اسم اپی ژنتیک را نشنیده باشید. اپی ژنتیک یک شاخه جدید از علم ژنتیک است که درباره تاثیر عوامل محیطی روی بیان ژن تحقیق می کند. نمی خواهم با باز کردن موضوع اپی ژنتیک، زیاده گویی کنم یا از موضوع اصلی دور شوم. اما به طور خلاصه باید بگویم که مطالعات اپی ژنتیک نشان داده است که عوامل محیطی می توانند روی نحوه بروز صفات نقش داشته باشند.

ترس از پرواز و اپی ژنتیک
اپی ژنتیک می تواند روی نحوه بیان ژن های ما تاثیر بگذارد

دلایل محیطی

بعد از حادثه 11 سپتامبر، ترس از هواپیما در بسیاری از مردم امریکا ایجاد شده است. در چند سال گذشته، به دلیل اخبار ناگوار مربوط به سوانح هوایی در کشورمان، بسیاری از مردم از سفرهای هوایی اجتناب می کنند. این رخدادهای ناراحت کننده می تواند دلیلی برای ایجاد ترس از هواپیما در افراد باشد.

ترس از پرواز و درمان آن
بعد از حادثه 11 سپتامبر، ترس از پرواز در مردم امریکا بیشتر شده است

اما صبر کنید. اگر اوضاع برعکس بود، چطور؟ اگر ما هر روز، اخبار مربوط به پروازهای موفقیت آمیز را می شنیدیم، آیا باز هم احتمال داشت که از هواپیما و سفر هوایی بترسیم؟

دلایل خانوادگی

اگر والدین شما از پرواز می ترسند، این احتمال وجود دارد که این ترس را به شما هم انتقال دهند. گاهی نگرانی های زیاد والدین، می تواند رفتارهای وسواس گونه را در کودکان ایجاد کند که ترس از پرواز یکی از آن هاست.

ترس از پرواز
پدر و مادر مضطرب می توانند ترس را به فرزندان خود منتقل کنند

دلایل تربیتی

در علوم روان شناسی، موضوعی به نام تله های ذهنی یا طرحواره داریم که بسیاری از رفتارهای فرد را تحت تاثیر خود قرار می دهند. ترس از پرواز می تواند ناشی از تله های ذهنی باشد که در دوران کودکی در ذهن ما ایجاد شده اند.

ترس از هواپیما و دلایل آن
تله های ذهنی یا طرحواره ها می توانند عاملی برای ایجاد ترس از پرواز در شما باشند

اگر می خواهید درباره تله های زندگی بیشتر بدانید، به شما توصیه می کنم کتاب “زندگی خود را دوباره بیافرینید” نوشته جفری یانگ و ترجمه دکتر حسن حمید پور را بخوانید.

الگوهای تغذیه ای

تغذیه می تواند نقش مهمی در سلامت عمومی و هم چنین خلق و خوی ما داشته باشد. ترس از پرواز هم می تواند متاثر از الگوهای تغذیه ای ما باشد.

کمبود ویتامین K

کسانی که دچار کمبود ویتامین K هستند، بیشتر می ترسند. جگر و کاهو از مهم ترین منابع تغذیه ای هستند که ویتامین K مورد نیاز بدن را تامین می کنند.

ویتامین K و ترس از پرواز
کاهو منبع مهمی برای تامین ویتامین K در بدن است

مصرف زیاد نوشیدنی های کافئین دار

هم چنین افرادی که زیاد از نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه استفاده می کنند، معمولا ترس بیشتری دارند. توصیه می شود، برای اینکه به ترس از هواپیما دچار نشوید، قبل از پرواز از خوردن نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید.

ترس از هواپیما
قبل از پرواز از نوشیدن قهوه خودداری کنید

مصرف زیاد نمک

مصرف زیاد نمک هم می تواند از عوامل ایجاد کننده اضطراب در فرد باشد که می تواند در حین پرواز برای شما دردسر ایجاد کند. سعی کنید با حذف نمک از رژیم غذایی خود، با مضرات آن مقابله کنید.

ترس از پرواز راه های درمان
مصرف زیاد نمک می تواند باعث ایجاد اضطراب و ترس در بدن شود

مصرف دخانیات و نوشیدنی های الکلی

الکل و نوشیدنی های الکلی، یکی از عوامل ایجاد ترس در افراد هستند. اگر قبل از یک سفر هوایی، الکل مصرف کنید، احتمال اینکه در طول پرواز دچار ترس از هواپیما بشوید، بیشتر است. سعی کنید حداقل قبل از پرواز، از مصرف الکل خودداری کنید تا پرواز آرام تری داشته باشید.

آئروفوبیا
مصرف مشروبات الکلی می تواند یکی از عوامل ایجاد آئروفوبیا باشد

تاخیر در رسیدن به هواپیما

دیر رسیدن به فرودگاه، به سادگی می تواند در شما آئروفوبیا را ایجاد کند. اضطرابی که از دیر رسیدن به فرودگاه تجربه می کنید، سطح آدرنالین بدن شما را بالا می برد. سطح این هورمون در بدن شما می تواند در تمام مدت پرواز بالا بماند. این امر باعث می شود که نه تنها در طول پرواز احساس اضطراب کنید، بلکه بعد از آن هم این ترس ممکن است در شما باقی بماند.

ترس از هواپیما بهترین مرکز درمان
دیر رسیدن به فرودگاه می تواند باعث ایجاد اضطراب در طول پرواز شود

روش پیشگیری

برای اینکه از ایجاد این شرایط جلوگیری کنید، سعی کنید قبل از پرواز، همه کارهای ضروری خود را انجام دهید. این طوری می توانید روز پرواز، آرامش بیشتری داشته باشید. هم چنین می توانید به موقع و بدون عجله خودتان را به فرودگاه برسانید. اگر کمی زودتر به فرودگاه برسید، می توانید آن جا منتظر پرواز خود بمانید. می توانید کتاب بخوانید، فیلم ببینید. شاید با همسفران خود آشنا شوید. همه این ها کمک می کند که پرواز بهتری داشته باشید.

تجربیات تلخ گذشته

اگر قبلا در یک سانحه هوایی حضور داشته باشید (مثلا در یک هوای طوفانی، پرواز بدی را تجربه کرده اید)، احتمال دارد که در آینده هم از پرواز با هواپیما بترسید. اگر کسی از عزیزان خود را در سوانح هوایی از دست داده اید، بسیار متاسفم. اما فراموش نکنید این ضایعه هرچقدر هم دردناک باشد، نشان دهنده این نیست که حتما برای شما هم تکرار می شود. بنابراین نگران نباشید و سعی کنید واقع بینانه به این موضوع نگاه کنید.

ترس از پرواز علائم
تجربیات تلخ در گذشته می توانند عامل ایجاد ترس از پرواز در شما باشند

دلایل ناشناخته

احتمالا با خواندن این مطلب، به دنبال پیدا کردن دلیل ترس از پرواز خود بوده اید. ولی شاید هیچ کدام از دلایل مطرح شده تا اینجا، در شما وجود نداشته باشد. امکان دارد ترس از هواپیما در شما، به دلیل ترس های نهفته جانبی باشد. مثلا اگر از ارتفاع می ترسید یا از فضای بسته ترس دارید، ممکن است در حین پرواز، این ترس بر شما غلبه کند و شما تصور کنید که به آئروفوبیا دچار هستید.

تشخیص دلیل ترس از هواپیما

وقتی دلیل ترس از پرواز خود را پیدا می کنید، می توانید درمان موثری هم برای آن پیدا کنید. شاید بگویید می توانم به جای پرواز هوایی، سفرهای زمینی را امتحان کنم. اما برای سفرهای خارج از کشور چه راهکاری دارید؟ از این ها گذشته، آیا می دانید که هواپیما مطمئن ترین وسیله حمل و نقل است. شاید باورش برای شما سخت باشد اما این یک حقیقت مسلم است.

ترس از هواپیما
هواپیما، ایمن ترین و مطمئن ترین وسیله برای حمل و نقل است

درمان ترس از هواپیما

راجع به درمان های سنتی ترس از هواپیما، در مقاله زیر می توانید مطالب مفیدی را پیدا کنید. اما در اینجا می خواهم به شما روی درمانی را معرفی کنم که به تازگی و برای اولین بار با موفقیت در کلینیک تخصصی جایروس مورد استفاده قرار گرفته است.

واقعیت مجازی

استفاده از واقعیت مجازی برای درمان، یک روش درمانی کارآمد و قطعی برای رهایی از آئروفوبیاست. به کمک این روش شما می توانید برای همیشه از دست ترس از پرواز خود خلاص شوید. البته برای انجام این کار به کمک یک روان درمانگر مجرب نیاز دارید که در کلینیک تخصصی جایروس، این امکان فراهم شده است.

تشخیص ترس از پرواز
کلینیک تخصصی جایروس، محلی برای درمان فوبیای پرواز است

واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی یک محیط شبیه سازی شده کامپیوتری است که به شما تجربه حضور در محیط های مجازی را می دهد. چون مغز ما نمی تواند تفاوت بین محیط مجازی و واقعی را تشخیص دهد، هر اتفاقی که در محیط مجازی بیفتد، برای ذهن واقعی به نظر می رسد. اما واقعیت مجازی چگونه می تواند ترس از پرواز را درمان کند؟

ترس از هواپیما
واقعیت مجازی، یک درمان مناسب برای غلبه بر فوبیای پرواز است

واقعیت مجازی و درمان ترس از پرواز

تصور کنید برای مقابله با فوبیای پرواز، به کلینیک تخصصی واقعیت مجازی جایروس مراجعه کرده اید. وقتی هدست دستگاه را به چشم می زنید، خود را در یک هواپیما می بینید. شما در این هواپیما می توانید تجربه پرواز را پشت سر بگذارید. می توانید بارها و بارها با این هواپیما از زمین بلند شوید و به زمین بنشینید. حتی می توانید در محیط های طوفانی یا هوای بارانی پرواز کنید. این تکرار چندین باره باعث می شود که شما به ترس خود غلبه کنید. همه این تجربیات در دنیای مجازی، به مغز شما یاد می دهد که در دنیای واقعی هم با ترس غلبه کند.

فوبیای پرواز
در کلینیک واقعیت مجازی جایروس می توانید بر فوبیای پرواز خود غلبه کنید

مزیت درمان با واقعیت مجازی

مهم ترین مزیت این روش این است که درمانگر در کنار شماست. شما ممکن است از حضور در هواپیما حتی به صورت مجازی، دچار اضطراب شوید. حضور درمانگر به شما کمک می کند که اضطراب خود را تحت کنترل بگیرید. به همین خاطر است که می توانید با خیال راحت، روی غلبه بر فوبیای خود تمرکز کنید.

بنابراین اگر به دنبال روش قطعی و موثر برای درمان ترس از هواپیما می گردید، حتما به کلینیک تخصصی واقعیت مجازی جایروس مراجعه کنید.

منابع:

منبع 1

منبع 2

نگارش شده توسط: سیمین معروف

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

پیمایش به بالا