ترس از پرواز | درمان قطعی و دائمی

ترس از پرواز و درمان قطعی آن

ترس از پرواز که به نام آئروفوبیا هم شناخته می شود، یک ترس رایج در بین بسیاری از مردم است. این مقاله را بخوانید اگر، شما هم از پرواز می ترسید. با خواندن این مطلب می توانید دلایل ترس خود و روش های غلبه بر آن را پیدا کنید.

ترس از پرواز و درمان آن

ترس از پرواز چیست؟

همه ما وقتی می خواهیم به هواپیما سوار شویم، کمی استرس داریم. از نگرانی به خاطر دیر رسیدن به هواپیما گرفته تا تکان های هوایی و سفر با هواپیما. البته بخش زیادی از این استرس بعد از سوار شدن به هواپیما و بلند شدن از زمین از بین می رود. اما برای بعضی از افراد این ترس از بین نمی رود.

آئروفوبیا
تعریف ترس از پرواز یا آئروفوبیا

نشانه های ترس از پرواز

افرادی که از پرواز می ترسند، می توانند نشان های مختلفی را برای ترس خود نشان دهند. اما نشانه هایی هم وجود دارد که در همه آن ها مشابه است و می توان براساس آن ها تشخیص داد که آیا فرد به فوبیای پرواز دچار هست یا خیر؟

فوبیای پرواز

فوبیای پرواز یک ترس غیر عادی و غیر قابل کنترل است که در حدود 30-40% از افراد وجود دارد. بسیاری از این افراد حتی از فکر کردن به پرواز هم می ترسند. کسانی که هم که سوار هواپیما می شوند، احساس اضطراب شدید، خفگی و تنگی نفس می کنند. حتی ممکن است دچار حملات عصبی یا پانیک اتک هم بشوند.

ترس از پرواز
ترس از پرواز می تواند به شکل های مختلفی ظاهر شود

چرا ترس از پرواز وجود دارد؟

بسیاری از افرادی که فوبیای پرواز دارند، از سقوط هواپیما می ترسند. آن ها از بلند شدن یا به زمین نشستن هواپیما بسیار ترس دارند. عده ای هم هستند که از تکان های هواپیما می ترسند. تعدادی هم هستند که از هواپیما ربایی می ترسند.

ترس از پرواز فراوانی
ترس از پرواز در بسیاری از افراد وجود دارد

دلایل فوبیای پرواز

فوبیای پرواز به دلایل مختلفی ممکن است در افراد به وجود بیاید. تشخیص دلیل این فوبیا، به تنهایی آسان نیست. چون گاهی چند عامل وجود دارد که باعث ایجاد این فوبیا در فرد می شود. برای اینکه فوبیای پرواز را به درستی تشخیص دهید، می توانید از یک روان درمانگر مجرب کمک بگیرید.

دلایل خانوادگی

اگر پدر و مادر شما از پرواز می ترسند، احتمال خیلی زیادی وجود دارد که این ترس را به شما هم انتقال بدهند. معمولا کودکانی ترسی از پرواز ندارند و این ترس از طریق پدر و مادر و اطرافیان به آن ها منتقل می شود.

اضطراب و ترس از پرواز
پدر و مادر مضطرب می توانند ترس را به فرزندان خود منتقل کنند

تجربه های بد

اگر قبلا یک سانحه هوایی را تجربه کرده باشید، یا کسی از عزیزانتان را به دلیل سانحه هوایی از دست داده اید، بسیار طبیعی است که دل خوشی از پرواز با هواپیما نداشته باشید و یا حتی از آن بترسید.

عادت های فردی

کسانی که عادت به دیدن فیلم های اکشن و ماجرایی دارند، احتمال بیشتری دارد که به فوبیای پرواز دچار شوند. فراموش نکنید که فیلم های اکشن بسیار اغراق شده هستند. اگر هم اتفاقی در سوانح هوایی بیفتد، همیشه همان طوری نیست که در فیلم ها مشاهده می شوند.

ترس از پرواز دلایل
دیدن فیلم های اکشن می تواند ترس از پرواز را در شما ایجاد کند

دلایل جانبی

گاهی اوقات ترس از پرواز، به دلیل نگرانی های سوار شدن به هواپیما نیست. ممکن است شما به دلایل دیگری دچار اضطراب باشید و این اضطراب در زمان سوار شدن به هواپیما خودش را نشان بدهد. تجربه یک شکست عاطفی، بحران های کاری، بیماری های جانبی می تواند فوبیای پرواز را در شما ایجاد کند.

ترس از پرواز
بحران های عاطفی می توانند به شکل ترس از پرواز خود را نشان دهند

شنیدن اخبار بد

از میان همه پروازهای متعددی که در سال انجام می شود، تعداد اندکی از آن ها هستند که ناموفق هستند. اما ما فقط اخبار مربوط به سوانح و رخدادهای ناگوار هوایی را می شنویم. این خود می تواند عاملی برای ایجاد ترس باشد.

ترس از هواپیما
شنیدن اخبار بد مربوط به سوانح هوایی، می تواند باعث ایجاد ترس از هواپیما شود

تررس های دیگر

ترس از پرواز ممکن است به دلیل ترس های دیگر در وجود شما به وجود بیاید. ترس از ارتفاع، ترس از فضای بسته می تواند از بارزترین دلایل ایجاد ترس از هواپیما در شما باشد.

ترس از پرواز دلایل
ترس از پرواز ممکن است به دلایل دیگری ایجاد شود.

احتمال سقوط هواپیما چقدر است؟

آمارهای موجود نشان می دهد که احتمال بروز سوانح هوایی برابر با یک در هر 11 میلیون است. اگر واقع بین باشیم با این آمار واقعا نباید نگران سوانح هواپیمایی باشیم. بسیاری از خلبانان، مهمانداران و متخصصین در حوزه صنایع هوایی معتقدند که هواپیما ایمن ترین و بی خطر ترین وسیله برای سفر است.

درصد سوانح هواپیمایی
سفر با هواپیما یکی از ایمن ترین راه ها برای سفر است

مشکلات ناشی از فوبیای پرواز

در دنیای امروزی شاید به جرات بتوان گفت که سوار شدن به هواپیما یک ضرورت است. اگر شما از پرواز می ترسید، احتمالا در زندگی روزمره هم دچار مشکلات زیادی می شوید. حتما شما هم موقعیت های زیر را تجربه کرده اید:

موقعیت 1

تصور کنید یک سفر کاری مهم در پیش دارید. اگر به این سفر بروید می توانید ترفیع کاری را که مدت ها در انتظارش بودید به دست بیاورید. اما فوبیای پرواز به شما این اجازه را نمی دهد. شاید بگویید که سفر به روش های دیگر را جایگزین می کنم. ولی متاسفانه همیشه این امکان برای شما فراهم نیست.

ترس از هواپیما
انجام سفرهای کاری هوایی برای شما امکان پذیر نیست

موقعیت 2

دوستان شما را به یک سفر تفریحی دعوت کرده اند. شما باید با هواپیما از بالای جزایر زیبایی عبور کنید. اما ترس  از پرواز در شما تشدید شده و اجازه نمی دهد که در این سفر شرکت کنید. حتی اگر به اصرار دوستان هم در این سفر شرکت کنید، نمی توانید به حد کافی لذت ببرید.

ترس از پرواز و علائم
شما نمی توانید لذت سفر هوایی را تجربه کنید

روش های غلبه بر ترس از پرواز

برای اینکه بتوانید بر ترس از پرواز خود غلبه کنید، باید به دنبال یک درمان قطعی و موثر باشید. شاید تا به حال روش های مختلفی را امتحان کرده باشید. اما احتمالا از آن ها نتیجه ای نگرفته اید. در ادامه به شما چند روش برای رفع ترس پرواز را معرفی می کنم:

دعای ترس از پرواز

دعا کردن در همه حال و در هر زمانی می تواند آرامش را به ذهن ما بیاورد. این درست است که با دعا کردن می توانیم آرامش بیشتری داشته باشیم، اما مسلم است که دعا، روش درمانی برای مقابله با فوبیای پرواز نیست.

دعای ترس از پرواز
دعا کردن می تواند برای آرامش ذهنی شما مفید باشد

دارو درمانی

شاید برای بر طرف کردن ترس از پرواز، دست به خوردن دارو زده باشید. ممکن است دوستان و اطرافیانتان به شما پیشنهاد بدهند که داروی آرام بخش بخورید اگر می خواهید پرواز آرامی را تجربه کنید. اما من با پیشنهاد آن ها مخالفم. مصرف داروهای آرام بخش برای شما فایده ای ندارد.

ترس از هواپیما و درمان آن
ممکن است برای غلبه بر ترس از هواپیما، به مصرف دارو روی بیاورید

مضرات داروهای آرام بخش

داروهای آرام بخش درمان نیستند

درست است که در حین پرواز استرس ندارید اما این فقط سرکوب کردن علائم اضطراب است نه درمان آن. از طرفی این داروها، عوارض جانبی بسیار زیادی دارند. به خاطر همین، لازم است که به دنبال یک درمان قطعی برای ترس از پرواز داشته باشید.

دارو برای ترس از پرواز
مصرف داروهای آرام بخش عوارض جانبی زیادی دارند
داروهای آرام بخش اعتیاد آور هستند

از طرف دیگر، داروهای آرام بخش به شدت اعتیاد آور هستند و شما به مصرف آن ها وابسته می شوید. اگر مصرف آن ها را قطع کنید، علائم اضطراب شما ممکن است با شدت بیشتری برگردند. به خاطر همین است که مصرف این داروها را رد می کنم.

داروی ترس از پرواز
داروهای ارام بخش به شدت اعتیاد آور هستند

گروه درمانی

یکی از روش هایی که به خصوص در کشورهای خارجی برای درمان ترس از پرواز وجود دارد، گروه درمانی است. افرادی که فوبیای پرواز دارند در گروه هایی دور هم جمع می شوند. آن ها با هم درباره احساسات و افکارشان صحبت می کنند. وقتی فردی بداند که تنها او نیست که با مشکلی دست و پنجه نرم می کند، اعتماد به نفس بیشتری برای مقابله با آن پیدا می کند.

درمان ترس از پرواز
گروه درمانی می تواند به شما برای درمان ترس از پرواز کمک کند

چرا گروه درمانی موثر نیست؟

گروه درمانی می تواند به شما کمک کند که احساسات و نگرانی های خود را درباره پرواز بشناسید اما راه حل مناسبی را به شما نمی دهد. کسانی که مثل شما از پرواز می ترسند، نمی توانند درمان های مناسبی را ارائه دهند.

روان درمانی

روان درمانی شاید موثرترین روش برای درمان ترس از پرواز باشد. به کمک یک روان درمانگر مجرب، شما می توانید به فوبیای پرواز خود غلبه کنید. روان درمانگر به کمک روش های درمانی مختلف به شما کمک می کند که دلیل ترس از پرواز خود را پیدا کنید. او سپس به شما کمک می کند که به شیوه ای موثر بر این مشکل غلبه کنید.

تشخیص ترس از پرواز
روان درمانی می تواند دلیل ترس از پرواز را در شما تشخیص دهد

درمان شناختی رفتاری (CBT)

درمان شناختی رفتاری یک روش شناخته شده برای یافتن دلایل ترس از پرواز است. روان درمانگر به کمک درمان شناختی رفتاری، می تواند احساسات منفی و نگرانی های شما را بشناسد. او سپس به شما کمک می کند که بر احساسات منفی خود غلبه کنید و یاد بگیرید که این احساسات منفی را به احساسات مثبت تبدیل کنید.

درمان فوبیای پرواز
درمان شناختی رفتاری به شناخت احساسات و نگرانی های شما کمک می کند

مواجهه درمانی

این روش درمانی همان طور که از نامش هم پیداست، شما را در موقعیتی قرار می دهد که با ترس خود روبرو شوید. وقتی بارها  و بارها با عامل ایجاد ترس خود روبرو شوید، کم کم یاد می گیرید که آن را تحت کنترل بگیرید و بر آن غلبه کنید.

درمان ترس از پرواز
مواجهه درمانی، برای درمان ترس از پرواز به کار می رود

مواجهه درمانی با واقعیت مجازی

جدیدترین روشی که برای مواجهه درمانی وجود دارد، استفاده از واقعیت مجازی است. شما می توانید در یک محیط شبیه سازی شده سه بعدی خودتان را در هواپیما تصور کنید. به کمک واقعیت مجازی، شما می توانید بارها و بارها با یک هواپیما سفر کنید. بدون اینکه خطری شما را تهدید کند. این تجربه می تواند درمان مناسبی برای فوبیای شما باشد.

درمان ترس از پرواز
مواجهه درمانی با واقعیت مجازی، یک روش درمانی موثر

مزایای درمان با واقعیت مجازی

استفاده از واقعیت مجازی همراه با مواجهه درمانی برای غلبه بر فوبیای پرواز، می تواند مزایای زیادی برای شما داشته باشد.

درمان تحت نظر روان درمانگر

روان درمانگر در تمام زمان های پرواز شبیه سازی شده با واقعیت مجازی، همراه شماست. او همه واکنش ها و احساسات شما را تحت کنترل دارد. اگر اضطراب شما در حین مواجهه با عامل ترس بالا برود، روان درمانگر در کنار شماست و اجازه نمی دهد آسیبی به شما برسد.

فوبیای پرواز بهترین روش درمان
در طول درمان با واقعیت مجازی، روان درمانگر در کنار شماست

درمان در شرایط کنترل شده

شما به کمک واقعیت مجازی می توانید بارها و بارها بلند شدن و فرود آمدن هواپیما را تجربه کنید. می توانید در هواهای نامطلوب و طوفانی، تکان های هواپیما را شبیه سازی کنید و به این ترتیب آمادگی مواجهه با ترس در دنیای واقعی را پیدا خواهید کرد.

بهترین روش درمان ترس از پرواز
درمان ترس از پرواز در شرایط کنترل شده

درمان قطعی و دائمی

درمان ترس از پرواز با واقعیت مجازی، یک روش درمان قطعی و دائمی است که شما می توانید با مراجعه به کلینیک تخصصی واقعیت مجازی جایروس، آن را تجربه کنید.

ترس از پرواز و غلبه بر آن
غلبه بر ترس از پرواز با واقعیت مجازی

منابع

منبع 1

منبع 2

مترجم: سیمین معروف

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

پیمایش به بالا