استرس پرواز را چگونه کم کنیم؟

استرس پرواز را چگونه کم کنیم؟

استرس پرواز یک ترس غیر عادی و غیر قابل کنترل است که در هنگام پرواز کردن به وجود می آید. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که از سوار شدن به هواپیما می ترسید، مطلب زیر را بخوانید.

روش قطعی درمان ترس از هواپیما
ترس از هواپیما یا آئروفوبیا یک ترس غیر عادی و غیر قابل کنترل است

ترس از پرواز

ترس از پرواز یا فوبیای پرواز، ترس و نگرانی غیر عادی از پرواز کردن است. بعضی از افراد، در هنگام سوار شدن به هواپیما دچار اضطراب، تنگی نفس می شوند. معمولا کف دست یا پای آن ها عرق می کند و ممکن است احساس یخ کردن و لرز بکنند. بعضی از افراد ممکن است احساس خفگی یا تنگی نفس کنند. علائم ترس از هواپیما در افراد مختلف متفاوت است. اما چیزی که بین همه آن ها مشترک است، غیر ارادی و غیر قابل کنترل بودن این ترس است.

ترس از پرواز
علائم ترس از پرواز در افراد مختلف متفاوت است

چرا از هواپیما می ترسیم؟

ترس از هواپیما که به انگلیسی به آن آئروفوبیا گفته می شود، دلایل متعددی دارد. در ادامه به تعدادی از این عوامل اشاره می شود.

اولین باره سوار هواپیما میشم

در حقیقت، ترس از پرواز در اولین سفر هوایی خیلی عادی و رایج است. شما قرار است چیز جدیدی را تجربه کنید. بنابراین نسبت به آن ترس دارید. این ترس در حقیقت یک واکنش دفاعی بدن است. وقتی قرار است تجربه جدیدی داشته باشیم، مغز نگران می شود. چون می خواهد بدن را برای خطرات احتمالی آماده کند. اما مهم این است که بعد از اطمینان از رفع خطر، بتوانیم آرامش خود را پیدا کنیم.

هواپیما به عنوان امن ترین و مطمئن ترین وسیله حمل و نقل شناخته شده است

درصد خطر سفر با هواپیما

اگر درباره میزان وقوع سوانح هوایی، جستجو کرده باشید، احتمالا به نتایج عجیبی رسیده اید. باور آن سخت است اما شک نکنید که آمارهای موجود راست می گویند. احتمال سقوط هواپیما یک در هر یازده میلیون سفر هوایی است. بنابراین احتمال وقوع سانحه هوایی، تقریبا نزدیک به صفر است. به همین خاطر است که باید به مغز خود اطمینان بدهید که خطری شما را تهدید نمی کند.

ترس از هواپیما و درمان آن
هواپیما به عنوان مطمئن ترین و امن ترین وسیله حمل و نقل شناخته شده است

قبلا در یک سانحه هوایی بودم

اگر قبلا یک سانحه هوایی را تجربه کرده اید و از آن جان سالم به در برده اید، به شما تبریک می گویم. درست است که این واقعه بسیار ترسناک و سخت بوده است، اما دلیلی ندارد که دوباره تکرار شود. بنابراین می توانید اطمینان داشته باشید که پرواز با هواپیما همیشه خطرناک و ترسناک نیست.

آئروفوبیا
تجربیات ترسناک از پرواز، می تواند ترس از پروازا را در فرد ایجاد کند

در یک سانحه هوایی، عزیزی را از دست داده ام

ممکن است در یک سانحه هوایی، یکی از عزیزانتان را از دست داده باشید. به شما تسلیت می گویم. اما فراموش نکنید که از دست دادن عزیزان هر چقدر هم سخت و ناراحت کننده باشد، اما نباید زندگی عادی شما را تحت تاثیر خود قرار دهد. اگر نمی توانید با غم از دست دادن او کنار بیایید، یا از دست دادن ایشان باعث ایجاد فوبیای پرواز در شما شده است، بهتر است از یک روان درمانگر مجرب کمک بگیرید.

ترس از پرواز علائم
از دست دادن عزیزی در یک سانحه هوایی می تواند باعث ایجاد ترس از پرواز در شما شود

خانواده ام مرا از سفر هوایی ترسانده اند

اگر کسی از والدین یا نزدیکان شما از پرواز می ترسد، خیلی طبیعی است که این ترس را به شما هم انتقال بدهند. البته هنوز به قطعیت مشخص نشده است که آیا ترس از پرواز به صورت ژنتیکی از والدین به فرزندان انتقال پیدا می کند یا خیر، اما رفتارهای حاکی از ترس آن ها در این موضوع بی تاثیر نیست.

آئروفوبیا
اگر والدین تان از پرواز می ترسند، ممکن است این ترس به شما هم انتقال داده شود

دلایل جانبی

ممکن است استرس پرواز به دلایل دیگری باشد. مثل ترس از فضای بسته،‌ ترس از ارتفاع. این دو مهم ترین دلایلی هستند که می توانند در فرد ترس از پرواز را ایجاد کنند.

علت ترس از پرواز
ترس از پرواز ممکن است به دلیل وجود ترس های دیگر باشد

درمان ترس از سوار شدن به هواپیما

اگر با خواندن مطالب بالا متوجه شده اید که شما هم استرس پرواز دارید، حتما به دنبال راه درمانی برای این مشکل می گردید. خوشبختانه راه های درمانی مختلفی برای این موضوع وجود دارد. در ادامه به تعدادی از این درمان ها اشاره می کنیم.

داروی ترس از پرواز

بسیاری از افرادی که از هواپیما و سفر هوایی می ترسند، قبل از پرواز، دارو می خورند. آن ها ممکن است داروهای خواب آور بخورند تا در طول پرواز بخوابند. بعضی از افراد هم از داروهای ضد اضطراب استفاده می کنند تا پرواز آرام تری را تجربه کنند. افرادی که استرس پرواز دارند، ممکن است در حین پرواز، حالت تهوع داشته باشند. همین باعث می شود که آن ها به خوردن داروهای ضد تهوع هم روی بیاورند.

داروی ترس از پرواز
داروها برای غلبه بر ترس از پرواز تاثیری ندارند

آیا دارو درمانی تاثیری دارد؟

واقعیت این است که استفاده از داروها برای درمان ترس از پرواز، تاثیر زیادی ندارد. دلیل آن هم مشخص است. داروها درمانی را برای مقابله با استرس پرواز پیشنهاد نمی کنند. بلکه فقط یک تسکین موقتی هستند.

مضرات دارو درمانی

داروهای ضد اضطراب، تپش قلب را کاهش می دهند و میزان تنفس را کم می کنند. هم چنین این داروها فعالیت مغزی را کند می کنند تا بدن را به حالت آرامش برسانند. این به معنای آن است که بدن در حالت خطر قرار ندارد. اگر در زمان مصرف این داروها، فرد با خطری مواجه شود، نمی تواند با کارایی بالا با خطر مواجه شود.

ترس از هواپیما و درمان آن
ممکن است برای غلبه بر ترس از هواپیما، به مصرف دارو روی بیاورید

از طرف دیگر، داروهای ضد اضطراب بسیار اعتیاد آور هستند. فرد به استفاده از آن ها، عادت می کند. اگر مصرف این داروها قطع شود، علائم اضطراب فرد با شدت بیشتری بر می گردند.

درمان استرس پرواز

اگر شما هم به ترس از پرواز دچار هستید، برای شما پیشنهاد بهتری دارم. به جای استفاده از دارو، بهتر است در اولین قدم برای درمان خود به یک روان درمانگر مجرب مراجعه کنید.

تشخیص ترس از پرواز
کلینیک تخصصی جایروس، محلی برای درمان فوبیای پرواز است

اگر به کلینیک تخصصی جایروس مراجعه کنید، می توانید از جدیدترین و قطعی ترین روش درمانی استفاده کنید.

درمان ترس از پرواز با واقعیت مجازی

واقعیت مجازی یک فضای شبیه سازی شده کامپیوتری است که می تواند به شیوه ای موثر، ترس از پرواز را در شما درمان کند. وقتی در کلینیک جایروس، هدست واقعیت مجازی را به چشم می گذارید، در یک هواپیمای شبیه سازی شده قرار می گیرید.

واقعیت مجازی یک محیط شبیه سازی شده کامپیوتری است

مزایای درمان با واقعیت مجازی

حضور درمانگر

مهم ترین مزیتی که درمان با واقعیت مجازی دارد، این است که در تمام مراحل درمانی، روان درمانگر در کنار شماست. حضور روان درمانگر به شما کمک می کند که میزان اضطراب خود را کنترل کنید. شما می توانید مطمئن باشید که هیچ خطری برای شما وجود ندارد.

روان درمانی
روان درمانگر در همه مراحل درمان با واقعیت مجازی در کنار شماست

شرایط کنترل شده

در محیط واقعیت مجازی، شما می توانید پرواز را در محیطی امن تجربه کنید. هم چنین می توانید این تجربه را بارها و بارها تکرار کنید. این کار باعث می شود که کم کم بتوانید به ترس خود از پرواز غلبه کنید.

ترس از هواپیما
با کمک واقعیت مجازی، می توانید بارها و بارها پرواز را تجربه کنید

درمان قطعی

درمان با واقعیت مجازی، یک روش قطعی و دائمی است. وقتی با واقعیت مجازی درمان می شوید، نیاز به مصرف دارو ندارید. بنابراین دیگر خودتان را در معرض داروهای خطرناک قرار ندهید.

درمان قطعی ترس از پرواز در کلینیک تخصصی جایروس

منابع

منبع ۱

منبع ۲

نگارنده: سیمین معروف

دیدگاه‌ خود را بنویسید

پیمایش به بالا