ترس از پرواز در کودکان

ترس از پرواز در کودکان

ترس از پرواز در کودکان، معمولا به شکل های مختلفی بروز می کند. اگر شما هم کودک دارید و عازم سفر هوایی هستید، لازم است که ترس کودکتان را بشناسید و بدانید تا با ترس کودکتان چگونه روبرو شوید. مطلب زیر، دلایل و نشانه ها و روش های درمان ترس از پرواز در کودکان را به شما نشان می دهد.

آئروفوبیا در کودکان
ترس از پرواز در کودکان

تعریف ترس از پرواز

ترس از پرواز یا آئروفوبیا، به هرگونه ترس غیر عادی و غیر قابل کنترلی گفته می شود که در هنگام پرواز در فرد ظاهر می شود. ترس از پرواز می تواند به دلایل مختلفی بروز کند که در مقاله زیر به طور کامل توضیح داده شده اند.

ترس از پرواز
ترس از پرواز در کودکان

بیشتر بخوانید:  ترس از پرواز و دلایل آن

اما فراموش نکنید که ترس از پرواز در کودکان کمی متفاوت است.

ترس از پرواز در کودکان

اگر به نی نی سایت مراجعه کنید، مادران زیادی هستند که به خاطر ترس از پرواز در کودکانشان نگران و ناراحت هستند. به خصوص مادرانی که مجبورند سفرهای هوایی زیادی داشته باشند، از این موضوع بسیار رنج می برند. بعضی از مادران، راهکارهایی را ارائه داده اند که ممکن است برای شما هم مفید باشد. در اینجا قصد ندارم این راهکارها را بازگو کنم. موضوعی  که می خواهم به آن اشاره کنم، این است که ترس از پرواز در کودکان یک موضوع عادی است. فهمیدن این موضوع ساده است. به جز آمارهای ارائه شده توسط روان شناسان، فقط کافی است به تعداد کسانی که در نی نی سایت، از این ترس شکایت کرده اند، دقت کنید.

آئروفوبیا
ترس از پرواز در کودکان

چرا کودکان از پرواز می ترسند؟

نکته جالبی که باید به آن توجه کنید، این است که کودکان معمولا از چیزی نمی ترسند. تا قبل از دو سالگی، کودک هیچ درکی از مفهوم ترس ندارد. او به راحتی از لبه تخت آویزان می شود. وقتی شروع به چهار دست و پا رفتن می کند، هیچ درکی از ارتفاع و احتمال سقوط ندارد. پس چرا این ترس در کودکان ایجاد می شود؟

ترس در کودکان نشانه ها
کودکان هیچ درکی از مفهوم ترس ندارند

دلایل ترس از پرواز در کودکان

در کودکان، ترس از پرواز به دلایلی متفاوت از بزرگسالان ایجاد می شود. در ادامه تعدادی از این دلایل، به اختصار بیان می شوند.

گرفتگی گوش

بسیار پیش آمده است که بچه ها در طول پرواز، به ویژه زمان بلند شدن هواپیما از زمین، گریه و بی تابی می کنند. این موضوع در نوزادان بیشتر رایج است. همان طور که اشاره شد، نوزادان ترس را نمی شناسند. بنابراین دلیل این بی قراری، ترس نیست. دلیل این موضوع فقط این است گرفتگی گوش هاست.

ترس از پرواز درمان
گرفتگی گوش یکی از مهم ترین دلایل بی قراری کودکان در پرواز است

جلوگیری از گرفتن گوش

پس اگر نوزاد شما در طول پرواز بی تابی و بی قراری می کند، آن را با آئروفوبیا اشتباه نگیرید. فقط پستانک یا شیشه شیر را در دهان او قرار دهید.

ترس از پرواز در کودکان
شیشه شیر کودک را در دهانش قرار دهید

اگر به کودک شیر می دهید، حواستان باشد که حتما آن را قورت بدهید. ماندن شیر در دهان نوزاد به ویژه در هنگام اوج گرفتن هواپیما، ممکن است باعث خفگی شود.

خواباندن نوزاد

اگر می خواهید نوزاد قبل از پرواز، بی تابی و بی قراری نکند، او را بخوابانید. اگر نتوانستید او را بخوابانید یا به او شیر بدهید، فقط کافی است در هنگام بلند شدن هواپیما، دست خود را روی گوش او بگذارید و اندکی فشار دهید.

ترس از پرواز در کودکان
نوزاد را قبل از پرواز، بخوابانید

آبنبات خوردن

اگر کودکتان در سنی است که می  تواند شکلات بخورد، به او آبنبات بدهید تا مجبور باشد آب دهان خود را قورت دهد. بلعیدن می تواند فشار گوش را تنظیم کند.

ترس از پرواز علائم
مکیدن آب نبات، می تواند فشار گوش را کاهش دهد

تغییر فشار

یکی دیگر از دلایلی که می تواند در طول پرواز، کودکان را دچار ترس کند، تغییر فشار است. در کودکان بزرگتر از ۳ سال، معمولا تغییر ناگهانی ارتفاع باعث می شود که فشار آن ها ناگهان تغییر کند. آن ها احساس می کنند که زمین زیر پایشان خالی شده است و این می تواند باعث ترسیدن آن ها شود. سعی کنید قبل از پرواز، درباره تغییر ارتفاع با آن ها صحبت کنید و آمادگی لازم را در آن ها ایجاد کنید.

ترس ازپرواز دلایل
تغییر فشار گوش می تواند باعث ایجاد ترس در پرواز در نوزادان شود

ترس ازپرواز در والدین

اگر خودتان از پرواز می ترسید، خیلی طبیعی است که این ترس را به کودکتان هم انتقال دهید. کودکان از رفتارهای شما الگو می گیرند و اگر رفتار ما نشان دهنده ترس باشد، بی دلیل کودکانمان را هم می ترسانیم. برای اینکه ترس از پرواز خود را درمان کنید، می توانید به کلینیک تخصصی واقعیت مجازی جایروس مراجعه کنید. فراموش نکنید که مقاله زیر را برای آشنایی بیشتر با واقعیت مجازی بخوانید.

ترس از پرواز
والدین مبتلا به آئروفوبیا، می توانند این ترس را به کودکان هم منتقل کنند

بیشتر بخوانید: درمان ترس از پرواز با واقعیت مجازی

ترس از فضای بسته

گاهی دلیل ترس از پرواز در کودکان، ترس های جانبی مثل ترس از فضای بسته است. متاسفانه بعضی از والدین برای تنبیه کودکان، آن ها را در اتاق حبس می کنند. اگر کودکتان کار بدی انجام می دهد و تنبیه شما این است که ” برو تو اتاقت، تا دو ساعت دیگه هم حق نداری بیای بیرون”، احتمالا او را مستعد ترس از فضای بسته کرده اید.

ترس از پرواز، بهترین روش درمان
کودکان را با حبس کردن در اتاق، تنبیه نکنید

بهتر است به جای اینکه او را با بردن در اتاق، تنبیه کنید، با او صحبت کنید یا روش تربیتی دیگری را به کار ببندید. اگر مشکل فرزندتان حاد است، می توانید از یک روان درمانگر مجرب برای اصلاح او کمک بگیرید.

ترس از ارتفاع

اگر کودکتان از ارتفاع می ترسد، احتمالا ترس از پرواز هم دارد. ترس از ارتفاع از زمانی شروع می شود که کودک چهار دست و پا رفتن را شروع می کند. او وقتی از لبه تخت آویزان است، هیچ درکی از ارتفاع ندارد. اگر هر بار با نگرانی یا فریاد ناگهانی او را از خطر دور کنیم، احتمالا ترس در وجود او شکل می گیرد. اگر دیدید کودک در خطر است، به سرعت او را از محل دور کنید. بعد از اینکه آرام شد و خودتان هم آرامش پیدا کردید، درباره خطرات احتمالی با او صحبت کنید. فراموش نکنید که کودکان بسیار فهمیده و منطقی هستند. اگر کودکی به حرف شما گوش نمی دهد یا با شما لجبازی می کند، در نحوه صحبت کردنتان تجدید نظر کنید.

ترس از پرواز در کودک
در نوزادی، ترس برای کودک مفهومی ندارد

شخصیت های تخیلی

مراقب کارتون هایی که کودکتان می بیند، باشید. بعضی از شخصیت های خیالی این کارتن ها می توانند پرواز کنند، از ساختمان های بلند بپرند، روی بال های هواپیما بنشینند. ممکن است کودک از دیدن آن ها احساس خوبی داشته باشد. اما واقعیت این است که در ضمیر ناخودآگاه از این که نمی تواند این کارها را انجام دهد، احساس ناراحتی می کند. این ناراحتی ممکن است به شکل ترس بروز کند.

ترس از پرواز
شخصیت های خیالی می توانند در کودکان، ترس را ایجاد کنند.

درمان ترس از پرواز در کودکان

بعد از خواندن مقاله مربوط به درمان ترس از پرواز با واقعیت مجازی، احتمالا ترغیب شده اید تا کودکتان را به این روش درمان کنید، ولی متاسفانه این امر امکان پذیر نیست. استفاده از واقعیت مجازی برای کودکان زیر ۱۲ سال، روش پذیرفته شده ای نیست. اما برای درمان آئروفوبیای خود، می توانید از روان درمانگرهای کلینیک تخصصی  جایروس کمک بگیرید. آن ها بدون واقعیت مجازی هم می توانند ترس از هواپیما را در کودک شما درمان کنند.

ترس از پرواز درمان قطعی
ترس در کودک، در کلینیک تخصصی جایروس قابل درمان است

منبع

منبع ۱

منبع ۲

نگارنده: سیمین معروف

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

پیمایش به بالا